PIAGAM PELANGGAN
MAJLIS PERBANDARAN BATU PAHAT
Bertanggungjawab untuk memberi pelbagai kemudahan dan perkhidmatan berkualiti bagi merealisasikan pencapaian ke arah keunggulan, kegemilangan dan kecemerlangan Majlis Perbandaran Batu Pahat sesuai dengan slogan "MAJU DAN SEJAHTERA". Kami memberi jaminan dan berusaha :-
JABATAN KHIDMAT PENGURUSAN
BIL |
OBJEKTIF KUALITI / KPI |
1. |
Memastikan 90% anggota menghadiri kursus sekurang-kurangnya 7 hari setahun
|
2. |
Memastikan 95% perkakasan komputer diselenggara sekurang-kurangnya sekali dalam setahun
|
JABATAN KEWANGAN
BIL |
OBJEKTIF KUALITI / KPI |
1. |
Bayaran dibuat dalam tempoh 4 hari bekerja daripada tarikh tuntutan lengkap diterima di Jabatan Kewangan |
2. |
Inden Kerja/Pesanan Kerajaan disediakan dalam tempoh 5 hari bekerja daripada tarikh dokumen lengkap diterima di Jabatan Kewangan
|
3. |
Jumlah kutipan hasil dibankkan sama dengan jumlah di Laporan Kutipan Harian
|
4. |
Notis Peringatan diserahkan kepada JKP untuk dipos dalam tempoh 4 hari daripada tarikh notis dicetak |
JABATAN KEJURUTERAAN
BIL |
OBJEKTIF KUALITI / KPI |
1. |
|
2. |
Kerja penyelenggaran dijalankan mengikut peruntukan yang telah diluluskan dalam bajet bagi tahun semasa. |
3. |
Memastikan pemeriksaan kenderaan dilakukan 3 bulan sekali
|
JABATAN PERANCANG BANDAR
BIL |
OBJEKTIF KUALITI / KPI |
1. |
Memproses permohonan KM dalam tempoh 14 hari daripada tarikh terima surat untuk di bawa ke Mesyuarat JK OSC.
Kelulusan muktamad (Borang C1) dan perakuan pelan di keluarkan dalam tempoh 7 hari dari tarikh penerimaan pelan-pelan yang lengkap dari pemohon.
|
JABATAN PENILAIAN DAN PENGURUSAN HARTA
BIL |
OBJEKTIF KUALITI / KPI |
1. |
Proses pengenaan cukai dapat dilaksanakan dalam masa 180 hari selepas penerimaan CCC. |
2. |
|
3. |
Surat kelulusan permohonan dikeluarkan dalam tempoh 30 hari dari tarikh pengesahan dalam mesyuarat penuh.
|
4. |
Pelaksanaan Mesyuarat Pertama (MP) hendaklah diadakan dalam tempoh 12 bulan dari tarikh penyerahan milikan kosong (Vacant Possession) |
JABATAN PEMBANGUNAN MASYARAKAT
BIL |
OBJEKTIF KUALITI / KPI |
1. |
Memastikan setiap Ahli Majlis melaksanakan Program Gerak Mesra sekurang-kurangnya sekali dalam setahun
|
JABATAN BANGUNAN
BIL |
OBJEKTIF KUALITI / KPI |
1. |
Menyediakan kertas kerja dalam tempoh 14 hari bekerja untuk pertimbangan dalam Mesyuarat OSC |
2. |
Memastikan kelulusan pelan tambahan dan ubahan diluluskan dalam tempoh 14 hari bekerja setelah permohonan yang lengkap diterima dan tiada perlanggaran syarat dilakukan.
|
3. |
Memastikan pembinaan yang dibina mematuhi undang-undang dan akta yang terpakai
|
JABATAN PELESENAN
BIL |
OBJEKTIF KUALITI / KPI |
1. |
Memastikan kelulusan permohonan Lesen Premis Perniagaan mengikut jangka masa yang ditetapkan dengan mematuhi syarat-syarat, peraturan-peraturan serta undang-undang MPBP.
Memberikan kelulusan bagi permohonan lesen premis perniagaan yang lengkap
|
2. |
Memastikan kelulusan permohonan Lesen Iklan Premis Perniagaan mengikut jangka masa yang ditetapkan oleh MPBP.
Memberikan kelulusan bagi permohonan lesen iklan premis perniagaan yang lengkap. |
3. |
Memastikan semua penjaja mempunyai lesen yang sah bagi menjalankan perniagaan mengikut undang-undang dan peraturan yang ditetapkan oleh MPBP.
Memberikan kelulusan bagi permohonan lesen penjaja yang lengkap.
|
4. |
Memastikan proses pembaharuan lesen dilaksanakan mengikut jangka masa yang ditetapkan oleh MPBP dengan mematuhi syarat-syarat, peraturan-peraturan serta undang-undang berkaitan.
|
JABATAN KESIHATAN
BIL |
OBJEKTIF KUALITI / KPI |
1. |
Memastikan 80% premis-premis makanan dijalankan pemeriksaan penggredan premis makanan.
|
JABATAN PENGUATKUASAAN
BIL |
OBJEKTIF KUALITI / KPI |
1. |
Notis Peringatan pertama dikeluarkan 21 hari selepas kompaun dikeluarkan (bagi kompaun yang gagal dijelaskan)
Notis Peringatan Terakhir dikeluarkan 21 hari selepas notis peringatan pertama gagal dijelaskan
|
2. |
Barang mudah rosak – tidak lebih 5 hari dari tarikh barangan disita
Barang kekal – Selepas 21 hari dari kes selsesai
|
3. |
Tidak melebihi 24 jam dari pengenalpastian kacauggangu tersebut |
BAHAGIAN LANDSKAP
BIL |
OBJEKTIF KUALITI / KPI |
1. |
Memastikan permohonan mematuhi tempoh piagam sebagaimana yang telah ditetapkan selama 57 hari
|
UNIT UNDANG-UNDANG
BIL |
OBJEKTIF KUALITI / KPI |
1. |
Memfailkan aduan kes-kes ke mahkamah dalam tempoh 7 hari bekerja dari tarikh terima izin pendakwaan. Memaklumkan keputusan kes-kes kepada jabatan berkaitan dalam tempoh 5 hari dari tarikh penghakiman bertulis diterima dari Mahkamah.
|
2. |
Menyediakan perjanjian dalam tempoh 14 hari bekerja dari tarikh menerima fail yang lengkap daripada jabatan/ bahagian dan unit berkaitan. Menyemak deraf perjanjian tidak melebihi 14 hari bekerja dari tarikh diterima di Unit undang-undang.
|
UNIT PERHUBUNGAN AWAM & KORPORAT
BIL |
OBJEKTIF KUALITI / KPI |
1. |
|
UNIT AUDIT DALAM
BIL |
OBJEKTIF KUALITI / KPI |
1. |
Pengauditan dalaman dilaksanakan sekurang-kurangnya sekali dalam setahun bagi memastikan Sistem Pengurusan dilaksana dan diselenggara dengan berkesan berdasarkan peraturan dan Undang-Undang yang telah ditetapkan.
|
UNIT PUSAT SETEMPAT (OSC)
BIL |
OBJEKTIF KUALITI / KPI |
1. |
Memastikan sekurang-kurangnya 90% daripada permohonan yang lengkap diterima diproses (sehingga diangkat untuk pertimbangan keputusan Mesyuarat Jawatankuasa Pusat Setempat (OSC))
Mengikut tempoh piagam yang telah ditetapkan oleh pihak Kementerian Kesejahteraan Bandar, Perumahan dan Kerajaan tempatan (KPKT).
|